Her monteres tårnkranen 700 meter over havet

AS350_web.jpg

Airlift er med på å bygge Romsdalsgondolen: – Jeg tror dette er første gang noen i Norge har montert en tårnkran der ved hjelp av helikopter.

Det forteller Bjørn Idar Homlong i entreprenørselskapet Christie & Opsahl AS. Sammen med HS Bygg AS, startet entreprenørene byggingen av gondolbanen i juni. På fjellet Nesaksla i Åndalsnes skal det like under toppen på 700 moh. opp en fjellstasjon til gondolbanen - og et restaurantbygg. I tillegg til en mast nede i fjellsida  og en stasjon i bunn. 

– Det er flere ting som er spektakulært med dette byggeprosjektet. Det at vi har montert en 30 meter høy tårnkran på toppen av fjellet uten tilgang til veg, tror jeg ikke har vært gjort i Norge før. Vi har flydd opp kranen i deler. Oppe har det sittet montører på kranen klar til å feste del for del som kom med helikopter, forteller Homlong. 

Monteringen av tårnkranen tok oss sirka fem timer med effektiv flygetid og 10 turer med helikopter. 

«Alt» må fraktes med helikopter

Å gjennomføre et så stort byggeprosjekt 700 meter over havet, helt uten tilgang til veg, krever mye planlegging og detaljert logistikk. Utover kranmontasjen er det kritiske løft under montasje av fire stålrør som skal installeres på toppen av betongfundamentet til masta. Her veger hver del sirka 3700 kilo og skal monteres i et svært krevende terreng. At det i tillegg er en montasjevinkel på sirka 16 grader, gjør dette ekstra utfordrende. I tillegg er det åtte større komponenter, på rundt 3500 kg hver, som skal monteres på stålstrukturen til masten og toppstasjonen.

Kort oppsummert må alt av mannskap, utstyr og installasjoner flys opp. Det betyr også også at vi flyr opp brakkerigg for at mannskapet skal kunne bo på toppen. 

– Det har vært helikopteraktivitet her nesten hver dag siden byggestart. Det er en AS350 som tar den ukentlige trafikken og så henter vi inn Superpuma når det er tunge hiv som skal gjennomføres. For eksempel når rørene på 3700 kilo skal opp. Dette er helt i grenseland av hva pumaen kan løfte, forteller Homlong. 

– Men det skal gå bra. Dette er nøye planlagt og mannskapet er håndplukket til jobben, legger han til.

Spektakulær Gondol

Romsdalsgondolen skal etter planen stå ferdig i mai 2021. Anlegget er plassert på en naturlig hylle i terrenget rett under toppen og restaurantbygget vil ha 300 sitteplasser med servering, toalett og kiosk. Det vil òg være et utendørs atrium for blant annet konserter eller teater. En stor del av bygningene blir satt opp med ferdigbygde moduler som blir flydd opp med helikopter. Totalt skal over 1000 tonn flys opp.

– Det er ikke mange prosjekt der det bygges så store installasjoner uten tilgang til veg. Vi er derfor helt avhengig av helikopter og godt flyvær, påpeker Homlong. Han forteller om noen utfordrende dager, men at det har gått fint så langt. 

– Vi bygger på en vindutsatt plass. Heldigvis er Airlift veldig fleksible og kan justere flygingene til værvinduer. Vi håper vi har været med oss i høst og vinter også, forteller Homlong.

AktueltGasta Design