Med helikopter kan fakkel-bytte gjøres på en dag

Unknown-4.jpg
flaretip operasjon Snorre.jpg

Alternativet er å stenge ned oljeplattformen i over en uke.

­– Det er snakk om å stoppe produksjon for mange millioner. Da er det godt å vite at vi kan redusere en slik kostnad betraktelig med vår kompetanse, forteller Leif Hus, pilot i Airlift. 

Han har jobbet med såkalte fakkel-bytter i mange år, operasjoner Airlift har unik kompetanse på. En fakkeltipp befinner seg i flammetårnet på oljeplattformer, tårnet der overflødig gass blir brent opp. Vedlikehold av gassbrenneren må utføres med jevne mellomrom og fakkeltippen må byttes ut.

Da trengs det et helikopter som kan løfte flere tonn, som Airlift sin tungløfter, Superpuma eller «Obelix». En fakkeltipp kan nemlig veie 3,5 tonn.

Presisjonsarbeid

Et fakkel-bytte tar normalt en dag. Først flyr Airlift opp verktøyskister på 200-300 kilo. Deretter venter pilotene til mekanikerne har gjort klar den gamle fakkelen og løsnet denne. Helikopteret løfter fakkelen opp og flyr den ned fra tårnet, før den nye flys opp og monteres på plass.

– Dette er presisjonsarbeid. De fleste riggene står fast, men noen er flytende og kan bevege seg, som Snorre A. I tillegg er fakkelen høyeste punkt på plattformen og stikker gjerne ut over sjøen, så det gjør operasjonen utfordrende. Dette har vi opparbeidet oss spesialkompetanse på, sier Hus.

Vanligvis utfører Airlift mellom 10 til 20 slike operasjoner i året. Sist operasjon var på Snorre A, en oljeplattform på Snorrefeltet i Nordsjøen, sirka 150 kilometer vest for Florø.

Se bilder fra operasjonen 9. oktober (foto: Andreas Stener Nilssen):

AktueltGasta Design