Flere hundre flytimer går med når Østerbø kraftverk bygges

edited.jpg

Airlift er med på et spennende prosjekt på sørsiden av Sognefjorden, med flere vegløse arbeidsplasser.

På disse arbeidsplassene må alt flys opp med helikopter: Anleggsmaskiner, arbeidsfolk, mat, klær, betong og arbeidsutstyr.

– Arbeidsfolkene jobber én uke i strekk. Da må de huses og ha mat, i tillegg til utstyret som må til for å utføre jobben. Det kreves en del logistikk å få dette transportert opp på fjellet. Det trengs jo alt fra ostehøvler og steikespader, til anleggsmaskiner, forteller Runar Johanson, produksjonsleder i Skanska.

Johanson har god erfaring med utbygging av kraftverk. Likevel er denne jobben litt spesiell. At så mye av jobben må gjøres uten tilkomst til veg, gjør det mer krevende. Anleggsmaskiner demonteres og flys opp i deler. Drivstoff må flys inn, og sprengstoff. I tillegg er det flydd inn 200 kubikk med ferdigblandet betong så langt. Med tre helikopterturer per kubikk, blir det en del turer.

– Da er det flott at Airlift kan hjelpe oss. Vi har samarbeidet godt før, så vi visste at dette ville bli levert på en god måte. Vi har god dialog hele vegen, da det kreves en del planlegging – og vi kommer alltid godt i mål, forklarer Johanson.

Det er stort sett våre AS350-helikoptre som er i sving, gjerne to stykker samtidig. Ved større og tyngre hiv opptil 3700 kilo, brukes Superpuma.

Utfordringer med været

Østerbø kraftverk har en prislapp på 350 millioner kroner. Det bygges en syv kilometer lang tunnel og bores fire sjakter. Det betyr utsprengning av kraftstasjon i fjellet, betongarbeid i kraftstasjon, med portal og i flere inntak oppe i fjellet. Det er her flere av arbeidsplassene er vegløse og kun har tilkomst med helikopter.

Prosjektet startet i 2017, og skal etter planen ferdigstilles i 2020. Airlift startet flygingen i mai 2018 og har flydd turer helt fram til midten av desember. Da satte værforholdene en stopper og prosjektet står på pause i vinter.

– Vi har egentlig vært veldig heldig med årets vinter. Det har ikke vært mye snø i fjellet så langt, så vi har kunnet holde på å jobbe lenger enn vi hadde forespeilet, forteller Johanson.

De var også heldig med en fin sommer, men høsten har bydd på utfordringer. Nedbør, vind og tåke er ikke gunstig når man skal fly. Så høyt oppe (på rundt 800 meter) kan været være heftig. Det har vært uker der personellet måtte gå opp fordi helikopteret ikke klarte å fly.

– Men stort sett har vi fått til flygninger etter planen. Noen ganger er løsningen å fly flere, lettere hiv. Airlift er fleksibel og snur seg fort rundt, det gjør at vi kan foreta endringer på relativt kort varsel, alt etter værvindu og forhold forvrig, forklarer Johansen.

Prosjektet starter opp igjen når mye av snøen er borte, kanskje en gang i april/mai. Vi gleder oss til fortsettelsen og neste runde med spennende flyoppdrag for Skanska.


Bilder fra prosjektet:

AktueltGasta Design