Medisin leveres med drone i Øst-Afrika

– Dette er noe vi ønsker å få til her i Norge, i samarbeid med Transferd.

Å få levert medisiner til avsidesliggende områder i tide er en utfordring flere steder i verden, kanskje spesielt i Afrika. Varme og mangel på infrastruktur gjør det utfordrende.

Bruk av droner kan revolusjonerte dette. I Tanzania har de fått til raskt levering av livsnødvendige medisiner til områder med lite infrastruktur.

Det er fraktselskapet DHL, som sammen med den tyske droneprodusenten Wingcopter og GIZ GmbH som har produsert dronen Parcelhelicopter 4.0. Denne dronen krever knapt noen infrastruktur når den tar av og lander, slik at den kan komme til områder der man ellers hadde slitt.

I seks måneder har pilotprosjektet testet leveranse av medisiner til øyen Ukerewe i Victoriasjøen. Dronen flyr den 60 kilometer lange turen fra fastlandet til øyen på cirka 40 minutter. Til nå har det vært gjennomført rundt 2000 flygninger.

– Dette viser bare hvor effektiv bruk av droner kan være, forteller Børre Eimhjellen i Airlift.

Dette gir ikke bare tilgang til medisiner. Dronen kan også ta imot blodprøver og andre tester for å fly dem tilbake til laboratorium på fastlandet. Dette vil gi raskere resultat og kan potensielt redusere spredningen av epidemier som Ebola.

Våre visjoner

­Airlift har fått øynene opp for denne måten å bruke drone på. Ikke bare er det effektivt, det er også miljøvennlig. Norge har mange plasser det er kronglete å komme seg til. Snarveien er i lufta og med drone kan det gjøres på en smart måte.

Børre Eimhjellen er en av dem i Airlift som jobber med å finne et konkret og framtidsrettet tilbud. Teknologien er moden, samarbeidet med Transferd er formalisert og luftfartskompetansen i Airlift er unik.

– Vi tenker ikke bare frakt av medisin. Alt som skal fraktes fra A til B, innenfor en viss vekt, kan i teorien fraktes med en drone. Til nå har vi testet dronebruk til inspeksjon av kraftledninger, men mulighetene er mange, sier Eimhjellen.

AktueltGasta Design