Transportvilkår

§ 1.        Airlift A.S` alminnelige leveringsbetingelser gjelder leveranser av alle typer helikoptertjenester dersom ikke annet er avtalt ved eksklusiv kontrakt eller ordrebekreftelse.

 

§ 2.        Leveranse av lasteoppdrag omfatter:

-        Egnet helikopter bemannet med flyger og lastemann

-        Drivstoff som kan medbringes i maskinen

-        Long-line standard 18 m for sikker og effektiv utførelse av oppdraget

-        Lasteutstyr bestående av nødvendige stropper, nett og storsekker

-        Forsikring i henhold til Luftfartslovens § 10 og 11

 

§ 3.        Leveranse av personelloppdrag omfatter:

-        Egnet helikopter bemannet med flyger og lastemann hvis ikke annet er særskilt avtalt.

-        Drivstoff som kan medbringes i maskinen

-        Headsett / intercom til alle passasjerer om bord

-        Forsikring i henhold til Luftfartslovens § 10 og 11

 

§ 4.        Oppdrag utøves normalt til priser pr. tidsenhet minutt / time. Minste fakturerte flytid er 20 minutter ved AS350 (H-125). Ved AS332 Super Puma er minste fakturerte flytid 1 timer.

 

§ 5.        Oppdrag kan, men kun etter forhåndsavtale utøves til fast fremmøtepris, hiv pris, pris pr. vekt eller volumenhet, dagrate + timerate eller fast pris. Oppdrag etter slik prismodell utøves kun ved optimale operative driftsforhold. Avtales før oppdrag starter.

 

§ 6.        I tillegg til avtalt timepris for oppdrag gjelder:

   a)        Overflyging til/fra oppdragssted belastes til avtalt timepris og etter tid på engine running (motortid).

   b)        Bakketid/ventetid faktureres med 4.500,- eller etter avtale pr time. Bakketid er tiden helikopteret står med motor stanset på oppdragsstedet som direkte følge av oppdraget og oppdragsgivers ønske. Inkludert i dette er klargjøring av last og ventetid.

   c)        Diett og overnatting belastes etter statens satser pluss 10%.

   d)        Adm. kostnader tilkommer hvert oppdrag, heriblant fakturagebyr kr 85,-            

   e)        Kostnader for transport av drivstoff og spesialutstyr utover det helikopteret kan medbringe belastes kunde dersom annet ikke er avtalt med kr 20 pr km (liten bil), og kr 30 pr km (lastebil) samt mobilisering pr fuelkjøring kr 2.500,-

   f)         Startavgift belastes kunde med 380,- pr oppdrag.

   g)        Ved avbestilling senere enn 24 timer før oppstart av oppdrag belastes kunde med 4.500,- dersom avbestillingen ikke er relatert til vær problematikk som gjør at ikke oppdraget kan utføres på en sikker måte.

h)        Spesialutstyr utover standard utrustning nevnt i §§ 2 og 3 belastes med et tillegg i timepris oppdrag. Spesialutstyr er for eksempel Bambi bucket for brannslukking og fjellvasking, betongtobbe, floats, kabelutlegger, helikopter nål for fasetrekking, IFIS for fjerning av snø og is på faser.

   i)         Spesialkompetanse belastes med tillegg i timepris ved vanskelige, eller oppdrag som krever ekstra tiltak. Mastemontering, brannslukking, fjellspyling, fasetrekking, los flyging kan være slike oppdrag. Selskapet plikter å informere om evt. tillegg.

  j)          Task Specialist  (lastemann/kvinne) er obligatorisk på alle oppdrag og belastes med kr 3.000,- dersom annet ikke er avtalt

 

§ 7. Airlift AS kan ikke stilles til ansvar for manglende fremmøte til, eller avbrudd av oppdrag som følge av dårlig vær, brannslukking, redningsoppdrag, ettersøk, ekstraordinært ambulanseoppdrag eller annen offentlig rekvisisjon. Ved slike tilfeller må oppdrag utsettes/avbrytes og kunden vil få estimert nytt leveringstidspunkt.

                                                                           

§ 8. Airlift AS forbeholder seg rett til avbrudd i flyging for å ivareta daglige eller periodiske ettersyn av maskiner og utstyr, eller ved havari og / eller skade. Airlift AS kan ikke stilles til ansvar ved ovenfor inntrufne omstendigheter.

Flyger kan unnlate å iverksette, eller avbryte et oppdrag når sikkerhetsmessige grunner gjør det nødvendig. Oppdraget kan også unnlates iverksatt eller avbrytes av flygeren, dersom muntlig eller skriftlig instruks vedrørende forberedelser eller klargjøring for transport ikke blir fulgt av oppdragsgiveren.

 

§ 9. Oppdragsgiveren skal orientere Airlift AS om alle forhold som han bør forstå er viktig for oppdragets gjennomføring, og / eller gi nødvendige opplysninger som selskapet ber om. Kunnskap om lokale forhold som lufthindringer, pelsdyrfarmer, verneområder og annet som kan påvirke oppdragets sikkerhet.

 

§ 10. Dersom det på fremmøtedagen er dårlig vær på helikopterets startsted, oppdragsstedet, eller på strekningen mellom disse, plikter partene å informere hverandre så tidlig som praktisk mulig.

 

§ 11. All flyging i tilknytning til oppdrag rekvirert av kunden er grunnlag for fakturering. Som flygning defineres forsøk på fremmøte, fremmøte på oppdragssted, oppdragsgjennomføring og retur til base. Som fakturerbar flytid regnes tiden fra oppstart til motor er stanset. Ved forsøk på fremmøte faktureres fremmøte.

 

§ 12. Helikopteret kan ikke medta andre personer enn besetning under flyging med under hengende last. Unntak kan bare gjøres for personell som anses nødvendig for at oppdraget kan gjennomføres, samt flygere og annet personell i treningsoppdrag.

 

§ 13. All oppdragsflyging under vanskelige værforhold / operative forhold utøves til timepris. Dette gjelder også fremmøtepris.

 

§ 14. Ved bestilling må kunden oppgi fremmøtested, oppdragssted, type og mengde som skal transporteres og eventuelt bakketid som må påregnes. Hvis oppdraget går utover den bestilte tiden som følge av mangler i opplysningene fra kunden, kan dette medføre at oppdraget må avbrytes før oppdraget er fullført. I så tilfelle vil oppdraget gjenopptas så snart det er praktisk mulig og kunden må påregne kostnad for nytt fremmøte, eventuelt også andre spesifiserte kostnader.

 

§ 15. Avbestilling av bekreftet oppdrag skal foretas senest dagen før planlagt gjennomføring. Hvis ikke belastes minste fakturerte flytid. Utsettelse / forskyvning av oppdrag aksepteres uten kostnad dersom melding mottas før avgang / oppstart ved base.

 

§ 16. Forsikring av last og utstyr er begrenset til 22 SDR pr. kg. (Gjeldende kurs på SDR finnes på Norges bank sine hjemmesider og var i Januar 2024 kr 14,00). Selskapet anbefaler at kostbart utstyr og materiell er tilleggs forsikres av kunden. På anmodning kan Airlift AS besørge denne forsikring dekket for kundens regning.

 

§ 17. Farlig gods transporteres i henhold til IATA forskrift.

 

§ 18. Reklamasjoner skal om mulig meddeles flyger før helikopteret forlater oppdragsstedet, og / eller skriftlig til selskapet innen 7 dager etter at oppdraget er gjennomført.

 

§ 19. Betalingsbetingelser er 14 dager fra fakturadato.

 

Alle nevnte priser i dette dokument er EX MVA

Medlem av European Helicopter Operators Committee (EHOC)