Snart to år av LOS-avtalen er gått - og AW169 skuffer ikke

AW169+LOS.jpeg

1.juli 2017 startet vi i Airlift opp kontrakten med Kystverket på frakt av norske loser til og fra skip som betjener terminalene Kårstø, Sture, Mongstad, Nyhavna og Melkøya.

LOS-kontrakten er på 6 + 2 års opsjon og er den største kontrakten i selskapets historie.

Til avtalen ble det kjøpt inn tre AW169 helikoptre fra Leonardo Helicopters. Når vi nå nærmer oss to år inn i avtalen, ser vi at dette var en veldig god beslutning.

-Vi er godt fornøyde med AW169 både operativt og teknisk. Helikopteret er godt tilpasset oppdraget, med moderne informasjonssystem som gir bedre oversikt for planlegging av turen og automatisering av rutiner - og alt skjer på store skjermer i cockpit, sier Endre Onstad, flygesjef i Airlift og ansvarlig for LOS-kontrakten.

AW169 tilfredstiller alle de nye, strengere kravene for å kunne fly offshore og har stor kabin med god komfort for både los og mannskap, som består av to flygere og en heisoperatør med ansvar for å heise ned losen på skipene.

Avtalen med Kystverket er basert på døgnkontinuerlig bemmaning. I 2018 ble det gjennomført 1200 oppdrag, der rundt 80% av aktiviteten skjedde ut fra vår base i Bergen, og 20% fra basen i Hammerfest.

Etter at vi signerte avtalen med Kystverket, har også politiet gått til innkjøp av tre stk AW169.

Helikopter-offshore-aw 169 -Tom A. Østrem Los2.jpg

Tilgjengelig for andre oppdrag

Ettersom helikoptrene har døgnbemmanning er dette ressurser som også Hovedredningssentralen, brannvesen og politiet har mulighet til å spørre om hjelp til persontransport ifm. oppdrag der det gjelder liv og helse.

Les mer: Våre offshore helikopter-tjenester

Foto AW169: Tom A. Østrem

Gasta Design