AW169 - et godt verktøy for mannskapsskifte på båt

Sea pilot transfer-Peary Spirit.jpg

Å bytte mannskap ved hjelp av denne typen helikopter, er effektivt og fleksibelt.

Det er mange båter langs norskekysten med behov mannskapsbytte eller tilføring av ekstra arbeidskraft. Med våre nye helikoptre av typen AW169, kan vi fly mannskap fram og tilbake mellom båt og land.

– Denne typen helikopter er veldig godt egnet til persontransport. AW169 er en mellomstor helikoptertype som er komfortabel å fly, og som tar flere passasjerer enn resten av helikopterflåten vår, forteller flygesjef Endre Onstad.

Det gjør at de er et godt verktøy til mannskapsskifte på båt, enten det er planlagt vaktskifte eller behov for ekstra mannskap på kortere varsel.

Om AW169

Airlift kjøpte tre slike helikoptre da vi overtok lostjenesten for Kystverket i juli i fjor. Dette er helikoptre vi ønsker å utnytte til flere tjenester.

AW169 har plass til 8 passasjerer med bagasje, og kan fly i de fleste værforhold både dag og natt. Helikopteret er utrustet med to motorer samt en besetning på to flygere. Dette gjør at det kan fly under instrumentforhold i skyene, over havområder og under nattforhold.

– Det er den mest moderne helikoptertypen som finnes. Det betyr at det er flere hjelpemidler for pilotene, mer automatikk og flere redskap til å bedre situasjonsforståelsen i luften, forklarer Onstad.

Flyr langs hele kysten

Våre nye helikoptre jobber i hovedsak fra basene i Bergen og Hammerfest, men vi flyr langs hele kysten.

– Vi har for eksempel oppdrag fra Kjevik i syd til Hammerfest i nord, så vi er tilgjenelig langs hele kysten, forteller Onstad.

For mannskapsbytter har AW169 normalt en aksjonsradius på inntil 100 neutiske mil avhengig av total last. Marsjfart er på 125 knop og løfteevne er totalt 1700 kg.  

 

20171012_212917.jpg
Hangar BGO.jpg